Fem ting du kan bruke AI til i markedsføring
- Susanne Todnem
- 21. mai
- 2 min lesing
Oppdatert: 2. juni

Vi har for eksmpel laget dette bildet i Midjourney i forbindelse med lanseringen av vårt medlemskap.
Kunstig intelligens (KI eller AI) har endret hvordan vi jobber med markedsføring og kommunikasjon. Her er fem eksempler på hva du kan bruke AI til i din bedrift:
Innholdsideer Start med en analyse av kundene dine og deres adferd. Be AI om å foreslå forbedringer i tone-of-voice og markedsplan. Deretter kan du la AI, med utgangspunkt i målgruppen, atferden deres og din bransje, generere innhold. Alt fra artikler og videoer til tekstforslag for innlegg på sosiale medier. Resultatet kan bli økt engasjement og bedre konverteringsrate. Vi liker å få ideene oversendt til oss i et tabell med kolonner, delt inn i kategorier.
Automatisert kundeservice med chatboter AI-drevne chatboter håndterer rutinespørsmål, gir raske svar på vanlige henvendelser og videresender mer komplekse spørsmål til deg. Det gir både kostnadsbesparelser og høyere kundetilfredshet.
Forbedring av annonser
Med AI-verktøy kan du justere budsjett, målgruppevalg og annonseinnhold basert på kampanjens ytelse. Det øker ROI og reduserer sløsing på mindre effektive annonser. (Merk: Unngå “AI-funksjoner” i Ads Manager som Advantage+ Creative, som ofte leverer svakt resultat og forferdelige innholdskombinasjoner som for eksempel bildet ditt sammen med en panfløytevariant av bursdagssangen.)
Analyse av organisk innhold, nettstedstrafikk og nyhetsbrev Lim inn statistikk fra for eksempel Google Analytics, sosiale medier eller e-postverktøy i ChatGPT eller Claude, og be om en grundig dataanalyse. Spør gjerne om AI kan avdekke innsikt om målgruppen din som du kanskje ikke vet, sammenhenger i dataene eller de beste tidspunktene for publisering.
Generering av kreativt innhold Når du har fått idéene fra første punkt over her, kan du bruke AI-verktøy som tekstgeneratorer og Midjourney til å lage tekst og bilder. Få utkast til blogginnlegg, annonser, nyhetsbrev og grafikk, og spar tid på rutineoppgaver. Hvis du vil ta innholdsproduksjonen din til neste nivå, kan du prøve med masseopprettelse av innhold i Canva. Det er kult, det! Du kan se denne videoen for å komme i gang. Last opp en CSV-fil og 90 % av jobben er gjort!
Gjør AI til en del av markedsførings- og kommunikasjonsarbeidet ditt, så kan du jobbe både smartere og raskere. Start smått, mål effekten underveis, og skaler opp etter hvert som du ser resultater. Det viktigste er kanskje å velge riktig verktøy for oppgaven du vil ha gjort.
Er du nysgjerrig på AI for bedrifter eller AI i markedsføring? Vi holder foredrag om nettopp dette. Ta kontakt dersom du vil vite mer! Og hvis du vil lære mer om både markedsføring, kommunikasjon og AI, kan du bli medlem i On Poynt!
Comentários